Nieuwsbrief Zorgkantoor
        
 22 december 2016
Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Bekijk de webversie

 
 

Geachte heer, mevrouw,
  
Het einde van het jaar is in zicht. Graag willen we u in deze nieuwsbrief op de hoogte stellen van een aantal onderwerpen: 

- Welke zorg valt onder de Wlz?
- Schoonmaak in de Wlz is niet gelijk aan huishoudelijke hulp in de Wmo
- Wet bescherming persoonsgegevens
   
Met vriendelijke groet,

René Kuiphuis
teammanager Inkoop Wlz


Welke zorg valt onder de Wlz?

Naar aanleiding van de Radar uitzending van 26 november jongstleden over een aanvullende verzekering naast een opname in een zorginstelling, komen er veel vragen binnen bij de afdeling Zorgadvies van Menzis. Uit deze vragen en signalen blijkt dat zorgaanbieders hun klanten niet altijd juist en volledig informeren over de zorg die onder het verzekerde pakket van de Wet langdurige zorg (Wlz) valt.

In het Wlz-kompas wordt door Zorginstituut Nederland duidelijk beschreven welke zorg wel en niet onder de Wlz valt. De vragen die bij Zorgadvies binnen komen hebben vooral betrekking op tandheelkundige zorg, fysiotherapie, pedicure, medicatie en behandeling. We raden zorgaanbieders aan om de informatievoorziening te controleren op basis van het Wlz kompas en bij te werken waar nodig.

Op de website van Menzis Zorgkantoor wordt aan klanten aangegeven dat vergoeding erg afhankelijk is van de manier waarop ze wonen, welke zorg er onder de Wlz valt. Klanten zullen hun zorgaanbieder moeten vragen welke zorg vergoed wordt vanuit de Wlz.


Schoonmaak 

Wij hebben u reeds eerder geïnformeerd dat vanaf 1 januari 2017 de huishoudelijke hulp voor mensen die een CIZ-indicatie voor de Wet langdurige zorg hebben en thuis (blijven) wonen wijzigt. Dit wordt dan vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) en niet meer vanuit de Wmo. De Wlz-indicatie van het CIZ wijzigt niet. Voor klanten die op dit moment huishoudelijke hulp uit de Wmo ontvangen is afgesproken dat in het kader van een warme overdracht gemeenten de zorg t/m 31 maart 2017 blijven betalen. Vanaf 1-4-2017 betaalt Menzis zorgkantoor de schoonmaak ook voor deze mensen uit de Wlz. Alle thuiswonende Wlz-klanten zijn vorige door ons per brief geïnformeerd over deze wijziging.

We hebben u op 25 november geïnformeerd over de verantwoordelijkheid die aanbieders hebben bij deze wijziging. We hebben tevens gevraagd of u voornemens bent de schoonmaak zelf te leveren of in onderaannemerschap te regelen. Een mogelijkheid die we toen niet genoemd hebben maar wel tot de mogelijkheden behoort is om de zorgtoewijzing voor schoonmaak door te zetten naar een andere Wlz-gecontracteerde zorgaanbieder. Een andere mogelijkheid is een PGB voor schoonmaak.

Mogellijkheid PGB voor schoonmaak in de Wlz
De aanbieder die dossierhouder is voor de MPT levering, dient er voor te zorgen dat de schoonmaak per 2017 voor deze klant geborgd wordt. Bij de overgang van de huishoudelijk hulp uit de Wmo naar schoonmaak in de Wlz situaties komt het bovendien voor dat klanten nu een PGB hebben voor huishoudelijke hulp in de Wmo. Een PGB voor schoonmaak in de Wlz behoort tot de mogelijkheden. Wij weten als zorgkantoor niet of klanten hun huishoudelijke hulp op dit moment via zorg in natura of een PGB krijgen. Deze informatie is niet aan ons overgedragen. Bespreek daarom met deze klanten hoe zij de huishoudelijke hulp nu met de gemeente geregeld hebben. Wordt dit nu geregeld via PGB en wil de klant dit vanaf 1 april graag zo houden? Dan kan de klant zich daarvoor melden bij onze afdeling PGB via 088 – 222 49 49.

In de aangepaste Q&A op onze website benadrukken we dit nogmaals. Omdat de doorlooptijd voor de beoordeling van een PGB aanvraag maximaal 8 weken kan bedragen en klanten de zorgovereenkomsten uit de Wmo tijdig moeten beëindigen in verband met een opzegtermijn, willen we u verzoeken het gesprek met de klant zo spoedig mogelijk aan te gaan. U kunt klanten voor verdere informatie of voor persoonlijk contact verwijzen naar: de folder Zelf u zorg inkopen in 6 stappen en telefonisch naar het Zorgkantoor, afdeling PGB via telefoonnummer 088 – 222 49 49.

Schoonmaak in de Wlz is niet gelijk aan huishoudelijke hulp in de Wmo
Bij het organiseren van schoonmaak voor klanten op uw lijst, krijgt u mogelijk te horen dat de klant minder of andere hulp krijgt dan via de Wmo. In het gesprek met de klant kunt u dan aangeven dat in de Wlz de nadruk ligt op het schoonhouden van de woonruimte. Dat is in de aanspraak zo bepaald. Hulp bij boodschappen doen, de was doen, maaltijden bereiden of klaarmaken valt daar niet onder. Wil de klant voor zijn schoonmaak liever hulp bij deze activiteiten omdat hij die via de Wmo ook kreeg? Dan respecteren wij deze keuze van de klant. Omdat het bedrag voor schoonmaak is gemaximeerd zal de klant zelf moeten kiezen welke hulp dan zijn voorkeur heeft. In de situatie van zwaarwegende medische redenen kan bij het zorgkantoor extra budget voor schoonmaak worden aangevraagd. Meer informatie daarover vindt u in het voorschrift Zorgtoewijzing 2017 dat volgende week gepubliceerd wordt.

U ontvangt voor klanten die overkomen uit de Wmo per 1-4-2017 automatisch een zorgtoewijzing voor Schoonmaak
Om de administratieve lasten voor zorgaanbieders te beperken, regelen alle zorgkantoren dat voor deze groep klanten automatisch een zorgtoewijzing wordt aangemaakt. Wij regelen dit in de eerste week van januari. Vraag voor deze groep dus geen Schoonmaak aan via een AAT. De zorgtoewijzing gaat in vanaf 1 april 2017. Nadere informatie over deze actie wordt door onze afdeling zorgregistratie verstuurd op 27 december naar de bij ons bekende contactpersonen klantregistratie van uw organisatie.

Signaleringslijsten voor zorgaanbieders
Omdat de zorgtoewijzing niet wordt gestuurd naar verblijfsaanbieders en zij wel verantwoordelijk zijn voor de overbruggingszorg, sturen we de verblijfsaanbieders in de tweede week van januari lijsten van klanten waarvan de schoonmaak in de Wlz gecontinueerd is bij de overbruggingszorg aanbieder. Op deze manier is de verblijfsaanbieder als dossierhouder ook op de hoogte. Mocht iemand niet op de lijst staan maar toch schoonmaak nodig hebben, kan dit aangevraagd worden via het reguliere proces. Hiervoor hoeft niet gewacht te worden tot 1-4-2017.


Wet bescherming persoonsgegevens

Regelmatig komt het voor dat zorgaanbieders ons via mail benaderen over individuele klant-situaties. In deze e-mails worden vaak persoonlijke gegevens van klanten vermeld. In verband met de gewijzigde wet op de bescherming van persoonsgegevens verzoeken wij u zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Verstuurd u geen tot de persoon herleidbare gegevens via een e-mail.

U kunt er voor kiezen om de klant-situatie geanonimiseerd bij ons aan te leveren. Vaak blijkt dit al voldoende om u verder te kunnen helpen. Is het echter niet mogelijk om een casus anoniem aan te leveren, dan kunt u een bericht sturen via het beveiligde berichtenverkeer van VeCoZo. Alle medewerkers van de afdeling Inkoop beschikken in VeCoZo over een eigen adres waarop u hen kunt bereiken.
 
Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met uw contactpersoon van het Zorgkantoor.



  
Ook volgend jaar staan we weer voor u klaar, om samen met u te regelen dat de klant kan rekenen op goede zorg en dienstverlening.

We wensen u en alle klanten fijne feestdagen en een voorspoedig nieuw jaar!

Namens alle medewerkers van Menzis Zorgkantoor 

 
   privacy | doorsturen