Menzis Zorgkantoor
     
 19 april 2016
Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Bekijk de webversie

 
 
  
Geachte ,
  
Inzake de subsidieregeling Eerstelijnsverblijf 2016 willen wij u over het volgende informeren.

Eerstelijnsverblijf
Onder Eerstelijnsverblijf (ELV) wordt een medisch noodzakelijk kortdurend verblijf van minimaal 24 uur en maximaal 3 maanden verstaan. ELV is bedoeld voor kwetsbare mensen die tijdelijk niet meer of nog niet verantwoord in hun eigen woonomgeving kunnen verblijven, maar waarvoor geen opname in een ziekenhuis of andere zorginstelling met medisch specialistische behandeling, waaronder (geriatrische) revalidatiezorg, aangewezen is. Doel is het analyseren van de
aandoening(en) en/of beperking(en) en de gevolgen hiervan, deze opheffen c.q. stabiliseren zodat terugkeer naar de oorspronkelijke woonsituatie mogelijk is.

Uitvoering
Voor de uitvoering van de subsidieregeling heeft Menzis Zorgkantoor 19,9 miljoen euro beschikbaar voor 2016. De verwachting voor 2016 was dat het beroep op de subsidieregeling ten opzichte van 2015 zou afnemen. De praktijk wijst echter anders uit. De eerste declaraties over 2016  laten namelijk zien dat het beschikbare subsidiebudget niet toereikend zal zijn. Het verwachte tekort bedraagt over 2016 op dit moment 12 miljoen euro.

Inmiddels heeft Menzis Zorgkantoor ZINL en VWS benaderd met het verzoek extra middelen beschikbaar te stellen en/of ruimere substitutie regels toe te staan. Of dat lukt, hoeveel en wanneer hier uitsluitsel over komt, is nog niet duidelijk. Uiteraard eist VWS een onderbouwing van de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de uitvoering van deze subsidieregeling. Uit die onderbouwing zal ook moeten blijken dat er inspanningen geleverd zijn om de beschikbare subsidie doelmatig in te zetten en om binnen de beschikbare subsidie te blijven. Hoewel we niet verwachten het tekort volledig terug te kunnen brengen vinden we het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om meer sturing te geven.

Onderzoek
Uit onderzoek, analyse en signalen van diverse partijen (CIZ, ziekenhuizen en WLz aanbieders) blijkt dat er behoorlijke verschillen zijn ten aanzien van de in- en uitstroom van klanten binnen deze regeling. Uit een steekproef blijkt bijvoorbeeld dat de ligduur per klant varieert van 10 tot 92 dagen. De gemiddelde ligduur is op dit moment 40 dagen. Daarnaast zien we een enorme toestroom tot de regeling terwijl van andere regelingen niet of nauwelijks nog gebruikt gemaakt wordt. We hopen op deze beide punten een verandering te kunnen bewerkstelligen waarbij we ons realiseren dat het stuur hoofdzakelijk in uw handen ligt.
 
Ons verzoek
Zoals gezegd wordt er veel een beroep gedaan op de subsidieregeling terwijl dit niet altijd juist lijkt te zijn. Als bijvoorbeeld sprake is van respijtzorg moet er een aanvraag worden gedaan bij de gemeente. Is op voorhand al zeker dat een klant na de kortdurende opname niet meer terug kan naar de thuissituatie, dan moet direct een Wlz-indicatie worden aangevraagd.
We verzoeken u in dit kader:
  • Goede afspraken te maken met ketenpartners als huisartsen en ziekenhuizen, zij zijn immers de grootste aanvragers.
  • Er voor te waken dat de subsidieregeling ELV niet als voorportaal voor de WLZ wordt gebruikt. Indien voor opname al de verwachting is dat het definitief een WLZ klant betreft, dan dient deze indicatie direct aangevraagd te worden.
  • Klanten door te verwijzen naar de WMO/gemeente indien sprake is van respijtzorg.
  • Gebruik te maken van de crisisregeling indien er sprake is van een crisis-situatie. We constateren dat ELV in de praktijk wordt ingezet als crisiszorg, daarom dient aan de voorkant een juiste inschatting gemaakt te worden of er sprake is van crisiszorg of ELV. Ten behoeve van crisiszorg zijn afzonderlijke afspraken gemaakt met de bij u bekende zorgaanbieders. De crisisregeling en de hiervoor gecontracteerde aanbieders zijn te vinden op de website van Menzis Zorgkantoor.

Tekort verminderen
Ook het omlaag brengen van de gemiddelde ligduur is een mogelijkheid om het tekort te verminderen. Dit is mogelijk door sneller een beroep te doen op de inzet van zorg vanuit de zorgverzekeringswet (wijkverpleging en/of MSVT), WMO (dagbesteding en begeleiding) en de sociale omgeving van de klant (de mantelzorg). Hierdoor zou de klant sneller uit kunnen stromen uit de subsidieregeling.
We verzoeken u in dat kader:
  • Te beoordelen of sneller (op verantwoorde wijze) een beroep kan worden gedaan op de inzet van zorg vanuit de zorgverzekeringswet (wijkverpleging en MSVT), WMO (dagbesteding en begeleiding) en de sociale omgeving van de klant (mantelzorg).
  • Bij opname direct te beoordelen of de juiste inschatting gemaakt is over de mogelijkheid terug te keren naar de thuissituatie van de klant na de kortdurende opname. Binnen 14 dagen of eerder zou inzichtelijk moeten kunnen zijn of er terecht een beroep is gedaan op de ELV of dat toch sprake is van een WLZ klant. In dat geval dient binnen die 14 dagen een indicatie aanvraag bij het CIZ gedaan te worden zodat ook hierdoor minder beroep gedaan wordt op financiering vanuit de ELV.

Menzis streeft naar een evenwichtige en toegankelijke regeling binnen alle drie de zorgkantoorregio’s. We zijn van mening dat er met de reeds gecontracteerde aanbieders voldoende basis ligt voor continuïteit van Eerstelijns verblijfszorg. Om deze reden en vanwege het te verwachten tekort heeft Menzis besloten geen nieuwe aanbieders te contracteren voor ELV.

We vertrouwen erop dat met bovengenoemde maatregelen een ombuiging gerealiseerd kan worden en rekenen op uw medewerking om dit te bereiken.


Met vriendelijke groet,

René Kuiphuis
teammanager Inkoop Wlz
 
 
 
   privacy | doorsturen